بخش A دیکشنری قهوه - عربیکا

Saturday، ۲۹ Bahman ۱۴۰۱

عربیکا{گونه}(Arabica)

............................................................................................................................................................................................................................................................

"100 درصد عربیکا" برچسبی رایج و زینتی است که روی پاکت­های قهوه همه ­جا دیده و بعنوان نشانه­ای از کیفیت شناخته میشود. "قهوه عربیکا(Coffea Arabica)" اسم قهوه‌­ای است که بیشترین کشت وسیع گونه‌های قهوه را به خود اختصاص داده است ("قهوه روبوستا" گونه دیگری است که بصورت وسیع کشت می­‌شود، همچنین قهوه‌های دیگر از جمله "قهوه لیبریکا" گوشه و کنار دنیا یافت می‌شود). تمام قهوه‌­های باکیفیت دنیا و بخصوص آنهایی که بعنوان "تخصصی(speciality)" شناخته می‌­شوند از گونه عربیکا هستند و یا به این گونه مرتبط هستند. به همین خاطر است که این نکته را روی پاکت‌های قهوه بعنوان برگ برنده فروش می‌بینید. بهرحال نوع گونه، به تنهایی نمی‌­تواند ضامن کیفیت باشد که به تبع آن قهوه‌­های عربیکای درجه کیفی تجاری درصد بیشتری از بازار را به نسبت قهوه تخصصی به خود اختصاص می‌­دهند. از آنجایی که نام عربیکا در دنیای قهوه تخصصی بسیار رایج شده، روی پاکت­های قهوه تنوع گونه‌­ای(زیرگونه) قهوه‌­ها نیز توسط کمپانی­های قهوه تخصصی ذکر شده است.

عربیکا ممکن است از سرزمین­های کوهستانی اتیوپی، جایی که بیشترین تنوع ژنتیکی زیرگونه‌­ای"قهوه عربیکا(C.arabica)" یافت می‌­شود، نسبت داده شود. بازه طعمی در این گونه بصورت شگفت­‌انگیزی متفاوت است که از تنوع زیرگونه‌­ها و ترکیب آنها با سایر عناصر زراعی برای ایجاد شاخصه‌­های طعمی متمایز و متفاوت، ایجاد می‌­شود.

براساس چیزی که در شجره‌نامه مربوط به "قهوه یوجنیویدز (C.eugenioides)" خواهید دید، عربیکا از تبار قهوه روبوستا به شمار می‌رود و آن را به این دو گونه ذکر شده نسبت می‌دهند. قهوه‌­هایی پیوندی از روبوستا-عربیکا نظیر گونه کاتیمور(Catimor) وجود دارند که نتایج مرغوبی می‌توانند حاصل کنند. گونه لمپیرا(Lempira) زیرگونه‌ای از کاتیمور است که بصورت وسیعی در هندوراس کشت میشود. من اخیراً قطعه زمینی از همین گونه را که منتخب مسابقات فنجان برتر (Cup of Excellence) شده بود را خریداری کردم که اسیدیته پیچیده و طعم‌­یادهای میوه‌­های استوایی را دارد.